The Masterplan – Deloitte

Gaming inzetten als wervingscampagne om een onbereikbare technische doelgroep te binden? Dat kan!

De uitdaging

Hoe connect je als corporate brand met een lastig te grijpen en kritische doelgroep? Een doelgroep die je hard nodig hebt: de STEM-student (Science, Technology, Engineering & Mathematics). Als antwoord op deze uitdaging ontwikkelden we met Deloitte een campagne waarin de woorden “journey”, “experience” en natuurlijk “gaming” centraal moesten staan.

De campagne

We creëerden “The Masterplan”, een nieuwe wereld waarin technische studenten hun gaming hart op konden halen en zichzelf konden testen op vlak van kennis, inzicht en behendigheid. In een speciaal voor deze campagne ontwikkelde “open world”, liepen studenten met hun gekozen avatar rond waar ze vervolgens 3 games succesvol af dienden te ronden. Games die zorgvuldig waren afgestemd op de interesses van deze doelgroep. Maar liefst 2.370 youngsters gingen de uitdaging aan. Niet in de laatste plaats omdat per level professionele gaming gear op het spel stond.

Uit alle studenten die de drie games succesvol hadden afgerond, kwamen vier finalisten naar voren. Zij kregen twee weken de tijd om hun beste team samen te stellen voor de grand finale in Rotterdam. In een bijzondere entourage streden ze tegen elkaar in een high-end gaming tournament op professioneel niveau. Een ervaring om nooit te vergeten. De teams streden voor wat ze waard waren, maar uiteindelijk kan er maar één de beste zijn. Het winnende team nam niet alleen de trofee en de eer mee, maar verzekerde zich ook van een trip naar Londen…De bakermat van Deloitte.

Deloitte - mock up

Unieke aanpak

The Masterplan is een totale mix van digitale marketingelementen die perfect op elkaar aansluiten. Enerzijds om zo de meest bijzondere campagne/game beleving te creëren voor de doelgroep. Anderzijds om het hoogst denkbare campagne resultaat te behalen.

  • 12 verschillende lanceringsvideo’s die speciaal gepersonaliseerd waren voor studenten, opleidingen en universiteiten. Dit resulteerde binnen de doelgroep in 302.028 video views.
  • Een aantrekkelijk platform waardoor deelnemers minutenlang engaged bleven, gemiddeld 4 min en 36 sec! Hierop werden kwalitatieve gegevens verzameld door Deloitte zoals beoogde afstudeerjaar en specifieke opleiding.
  • 8 gepersonaliseerde e-mail automations met hoge open rates en veel interacties.
  • 27 verschillende conversie campagnes op social media onder bv. look-a-like doelgroepen met korte animaties en gameplay. Met als resultaat een Cost Per Registration van €7,17 (benchmark recruitment: €16,03)
  • Een high-end gaming evenement om de finalisten de dag van hun leven te bezorgen. Deelnemers hebben deze fysieke ervaring beoordeeld met een 8.
  • The Masterplan: Een duurzaam merk dat blijvend gebruikt kan worden om studenten en potentiële werknemers op een unieke manier aan Deloitte te binden. 90% van de deelnemers geeft aan dit aan te bevelen aan vrienden.
duckdev-the-master-plan-8040-high

Resultaten

Deloitte is in staat geweest om de doelgroep te ‘raken’ en te binden. Op een vernieuwde manier waarbij de waarden van Deloitte volledig zijn geïntegreerd in de campagne. Dit terwijl er een ‘war-of-talent’ bezig is waarbij vooral technische studenten worden overspoeld met organisaties die hen op een traditionele en arbeidsintensieve wijze benaderen. De uitkomst is meer merkvoorkeur binnen de doelgroep en een eigen database vol potentiële werknemers.

2.370

deelnemers en high quality leads voor Deloitte

4m 36s

gemiddelde interactie per persoon in de voorrondes

1.674.593

totaal bereik

Bij 1 op de 3

stijgt Deloitte in de top of mind awareness als nieuwe werkgever

The aftermovie

Meer weten?

Wil je meer informatie over deze casus? Neem gerust contact op met Robin Sweegers of Jelle de Bock.

Robin Sweegers

Robin Sweegers

Gaming director

robinsweegers@techonomy.nl

06 - 39218585

Jelle De Bock

Jelle De Bock

Lead sportmarketing & sponsoring

jelledebock@techonomy.nl

06 - 43416773