Toverland

Toverland weet bezoekers met persoonlijke berichten te betoveren

De uitdaging

Toverland is sinds de opening in 2001 een van de snelst groeiende attractieparken van Nederland. Zowel de oppervlakte van het themapark als het bezoekersaantal steeg de afgelopen jaren flink. Om deze groei door te zetten en (potentiële) bezoekers beter en persoonlijker te informeren helpen wij Toverland individuele profielen op te bouwen.

Onze aanpak

Toverland wil dat haar bezoekers magische momenten beleven in het attractiepark. Een onbezorgd dagje uit begint met de juiste informatievoorziening. Omdat Toverland op zoveel verschillende manieren in contact staat met haar bezoekers – van ticketverkoop tot merchandise, en van de horeca in het park tot de website – is besloten al deze data centraal op te slaan. Door gebruik te maken van de software van CM.com kan alle relevante informatie over (potentiële) bezoekers met één klik op de knop worden bekeken.

De toegevoegde waarde van dit automation traject is te verdelen in drie categorieën: Service, Marketing en Optimalisatie van de business. De centralisatie van data zorgt ervoor dat Toverland: 

  • relevante informatie kan bieden aan parkbezoekers;
  • de centrale profielen kan inzetten om meer bezoekers en omzet te realiseren;
  • interne processen kan optimaliseren. 

Een van de uitdagingen die we samen met Toverland zijn aangegaan was om de parkbeleving te vergroten. Door bezoekers meteen na afloop van hun bezoek een klanttevredenheidsonderzoek toe te sturen kunnen we snel in kaart brengen hoe hun ervaring is geweest. Dankzij het profiel dat is opgesteld kunnen we het onderzoek bovendien in de voorkeurstaal van de bezoekers aanbieden.

Om de communicatie verder te personaliseren zijn er kleine verbeteringen doorgevoerd. Zo tonen mailings naar jongeren een andere header dan mailings naar ouders met kinderen. En door de profielen die zijn gecreëerd kunnen we in de toekomst persoonlijke aanbiedingen sturen met korting op koffie voor koffieliefhebbers, of eerdere bezoekers proactief benaderen weer eens naar Toverland te komen. En het mooie van allemaal: dit gaat volledig automatisch.

imac visma6
De verschillende gecentraliseerde databronnen van Toverland worden ingezet om via automation campagnes klanten te reactiveren opnieuw naar het pretpark te komen.

Het resultaat

Dankzij het automatiseringproces en het centraliseren van de data is Toverland nu in staat heractivatie campagnes te draaien wanneer een nieuw bezoek van iemand die het park in het verleden heeft bezocht uitblijft. Daarnaast kunnen we via alle data uit de ticketbronnen iedereen die een los ticket koopt maar nog geen parkeerticket heeft gekocht, benaderen om dit alsnog te doen om lange rijen bij de automaten te voorkomen. De mogelijkheden om meer te automatiseren zijn haast eindeloos. Maar het valt of staat met de data centraliseren, en deze belangrijke stap is inmiddels gezet. Daarmee draagt ook de marketingafdeling steeds meer bij aan het motto van Toverland: Discover your own magic.

toverland-18-jaar-fenix-onride.jpg

Meer weten?

Wil je meer informatie over deze casus? Neem gerust contact op met Niels van Heesch of Sion de Jong.

Niels van Heesch

Niels van Heesch

Business manager digital marketing

nielsvanheesch@techonomy.nl

+31 (0)6 22 22 51 17

Sion de Jong

Sion de Jong

Operations director

siondejong@sportscloudaustralia.com