DMG

De digitale klantreis van de bezoekers van DMG

Uitdaging

Het inzichtelijk krijgen welke klanten momenteel in een oriënterende fase zitten, of welke klanten op het punt staan om een nieuwe keuken of badkamer aan te schaffen, is voor een organisatie als DMG van cruciaal belang in het aanbieden van hun productaanbod. Daarom klopte DMG in 2019 bij ons aan om samen te kijken hoe we de volledige klantreis (van oriëntatie tot after-sales) inzichtelijk konden krijgen en hoe we er vervolgens omni-channel voor konden zorgen dat de conversie van deze klantreis verhoogt werd. 

Oplossing

Om dit te kunnen bewerkstelligen ontwikkelde onze digitale experts samen met DMG een data gedreven strategie voor de vier keukenformules Keuken Kampioen, Brugman, Mandemakers en KeukenConcurrent. Met deze strategie waren we in staat om:

  • Zicht te krijgen op de volledige digitale klantreis
  • Relevant 1-op-1 te communiceren met de klanten via zowel offline als online kanalen 
  • Inzicht te verkrijgen in de impact van de digitale activiteiten op de omzet in de winkel

Om zicht te krijgen op deze digitale klantreis implementeerde we een Customer Data Platform op de websites van de vier keukenformules. Dit CDP meet continu uit welke stappen de klant digitaal onderneemt waarna een helder beeld van het online gedrag en de voorkeuren van de klanten ontstaat.   

dmg phone 1
Potentiële klanten van Mandemakers die nog geen gratis magazine hebben aangevraagd, worden via slimme 1-op-1 notificaties verleid om over te gaan tot conversie. 57% meer conversie van websitebezoekers naar nieuwe leads t.o.v. de originele variant.

360-graden krantenprofielen

Door de koppeling van dit Customer Data Platform met de bestaande databronnen bij DMG waren we instaat om 360-graden klantprofielen van de klanten op te bouwen. Daardoor kregen we bijvoorbeeld zicht op hun favoriete soort keuken, binnen welk termijn iemand op zoek is naar een keuken, de favoriete DMG-vestiging en welke content ze van DMG al een keer bekeken hadden. 

Deze twee onderdelen zorgde ervoor dat DMG 1-op-1 en extreem relevant met deze mensen kan communiceren, wat de kans op het maken van een afspraak in de winkel positief beïnvloed. 

Door het marketingbudget slim te besteden aan de hand van de opgebouwde data heeft DMG nu ook veel beter zicht op de impact van het bestede advertentiebedrag en is duidelijk te zien wat de waarde hiervan is in de omzet van het bedrijf.   

phone mockup dmg 3
De 360-graden klantprofielen uit het Customer Data Platform worden ingezet om o.a. via gerichte social advertising campagnes te bereiken en te verleiden om over te gaan tot een conversie. Door de inzet van deze first party dataprofielen zijn we in staat geweest om de ad spend van de campagnes met 46% te verlagen via Facebook en Instagram.

Resultaten

De implementatie van deze digitale strategie is ook duidelijk terug te zien in de resultaten die we de afgelopen jaren behaald hebben. Zo ontwikkelde we samen met DMG een database met meer dan 1 miljoen 360-graden klantprofielen. Nam de ad spend door het data gestuurd besteden van het advertentiebudget met 14% af. En is de conversie in de gevoerde campagnes met 72% gestegen.

1 miljoen

Meer dan 1 miljoen 360-graden klantprofielen

-14%

Advertentiebudget nam met 14% af

72%

De conversie op campagnes is met 72% gestegen

Meer weten?

Wil je meer informatie over deze casus, het inzichtelijk krijgen van de klantreis en verrijking van je database? Neem gerust contact op met Niels van Heesch of Tom van den Boom.

Niels van Heesch

Niels van Heesch

Digital marketeer

nielsvanheesch@techonomy.nl

06 - 22225117

Tom van den Boom

Tom van den Boom

Marketing director

tomvandenboom@techonomy.nl

06 - 33383419