BrabantSport

Esports & gaming als verbreding van het sportaanbod

Uitdaging

Brabant sterker maken door sport. Dat is die missie van BrabantSport. Al jaren zet de organisatie zich in om met diverse sportevenementen in Brabant het beste sportklimaat van Nederland te faciliteren. Door een stijgende sportafname zijn jongeren binnen die missie een belangrijke doelgroep. Daarom sprak BrabantSport de ambitie uit om de interactie met jongeren verder te gaan uit te breiden en deze te inspireren om te sporten bij het sportaanbod in de zuidelijke provincie. Al snel kwam BrabantSport tot het inzicht dat esports & gaming hier een rol in moesten spelen. Het is immers een opkomend vakgebied en immens populair onder jongeren. Maar waar moesten ze beginnen? Gelukkig heeft Techonomy door de jaren heen al aardig wat esports/gaming trajecten begeleid en wilde wij BrabantSport graag helpen om samen deze uitdaging aan te gaan.

Oplossing

Om esports & gaming bij BrabantSport zo goed mogelijk te integreren bedachten we in het voorjaar van 2021 een gezamenlijk esports & gaming concept. Het belangrijkste uitganspunt hierin was dat het concept moest zorgen voor bereik, engagement en het (sportief)activeren van de doelgroep jongeren in de regio Noord-Brabant.

Als esports & gaming specialisten weten wij dat gamers, net als sporters, eigenlijk maar één ding willen: winnen! Daarom kwamen we samen met BrabantSport tot het idee om de grootste game battle van Noord-Brabant te organiseren: BrabantBrawl. Door in de marketingcommunicatie gebruik te maken van influencers als Nasser el Jackson, Robbie van de Graaf, Mats en Ralf Seuntjens en Bassistentje spoorde we Noord-Brabantse jongeren aan om deel te nemen. In de zomer van 2021 streden gamers tussen de 12 en 25 jaar via diverse on- en offline challenges met elkaar om de beste gamer van Brabant te worden. Centraal in deze challenges stonden de games FIFA, Rocket League, FIFA Skill Games en Just Dance. De winnaars van de challenges werden vervolgens uitgenodigd om hun stad te vertegenwoordigen in de grote finale in Dierenpark de Beekse Bergen. 

IMG_4097.png

Resultaten

Met trots kijken wij samen met BrabantSport terug op een prachtige campagne met geslaagde resultaten. Zoals genoemd was het doel vooraf om jongeren in Noord-Brabant te bereiken, engagen en te activeren om ze vanuit daar kennis te laten maken met BrabantSport. Met een online bereik van bijna één miljoen views en met 30.000 bezoekers bij de Just Dance activatie in Eindhoven centrum hebben diverse jongeren de unieke combinatie van gaming & fysiek sporten kunnen ervaren en daarmee kennisgemaakt BrabantSport. Verder is met inachtneming van de coronamaatregelen met 500 deelnemers het maximale aantal deelnemers behaald dat er mogelijk was en hebben de 50 finalisten een geweldige experience in Beekse Bergen gehad.

bb scherm
Volledige concept en huisstijl ontwikkeling voor het BrabantBrawl event. Van een volledig nieuwe website incl. logo tot aan gave en inspirerende video’s en doorvertaling naar social adverting campagnes.

Meer weten?

Wil je meer informatie over deze casus, het gebruik van esports & gaming in marketing campagnes? Neem gerust contact op met Robin Sweegers of Thom Buijs.

Robin Sweegers

Robin Sweegers

Gaming director

robinsweegers@techonomy.nl

06 - 39218585

Thom Buijs

Thom Buijs

Digital marketeer

thombuijs@techonomy.nl

+31 (0)6 36 50 66 29