Vierdaagsefeesten Nijmegen

De digitale transformatie voor gratis toegankelijke festivals. Ontdek hoe een gestructureerde database nieuwe verdienmodellen genereert voor festivals.

De uitdaging

Keuze uit ruim 1000 optredens verdeeld over maar liefst 40 verschillende podia, gratis toegankelijk en bovenal 7 dagen lang feest…. Welkom op de Vierdaagsefeesten Nijmegen! Het festival met +/- 450.000 unieke bezoekers in het authentieke centrum van Nijmegen.

Een gratis toegankelijk festival is fantastisch voor de bezoeker maar brengt voor de organisatoren diverse grote uitdagingen met zich mee. Een van deze uitdagingen is het hebben van weinig tot géén digitale touchpoints met de bezoekers. Men hoeft immers geen tickets te kopen of zich in te schrijven. Het gevolg: geen database opbouw, weinig inzicht in de bezoekers en bovenal het moeten missen van commerciële opportunities mede door het niet opbouwen van een waardevolle database in de regio Nijmegen.

Onze aanpak

De stichting Vierdaagsefeesten heeft in samenwerking met haar partners een fantastische evenementen app gelanceerd waarmee er een digitaal touchpoint is gecreëerd voor bezoekers van het festival. Met onze kennis en ervaring hebben we een digitaal ecosysteem gecreëerd voor de stichting waarbij de data vanuit verschillende bronnen is gecentraliseerd. Denk hierbij aan o.a. gedragsdata uit de Vierdaagsefeesten App, webshop aankopen en communicatievoorkeuren. De gekoppelde bronnen omvatten onder meer de gebruikersdata en interesses uit Vierdaagsefeesten App, e-commerce aankopen, ticketing (voor side events) en gebruikersvoorkeuren voor communicatie. Door de integratie van een centraal marketing dataplatform in combinatie met een datawarehouse, een marketingautomatiseringssysteem en een Business Intelligence-dashboard, heeft Stichting Vierdaagsefeesten de mogelijkheid om gedetailleerde profielen samen te stellen en direct met hen te interacteren middels mail- en pushcommunicatie.

ACBN new

Resultaten

Dankzij het nieuwe MarTech ecosysteem kan de Vierdaagsefeesten de ervaring van bezoekers voor, tijdens en na de feesten verbeteren. Dit wordt bereikt door middel van gepersonaliseerde e-mailcampagnes en pushnotificaties. Deze campagnes zijn gericht op onder andere het bieden van extra service aan de bezoekers, het verhogen van de veiligheid in de stad en het ontwikkelen van nieuwe commerciële mogelijkheden voor partners en sponsoren. Hiermee legt de stichting de basis voor de digitale transformatie van de Vierdaagsefeesten!

Verhogen van festivalbeleving

Middels gepersonaliseerde touchpoints in de journey weet de festivalbezoeker nog meer uit haar bezoek te halen.

Verhogen van de veiligheid

De app en haar gepersonaliseerde pushnotificaties bieden de Vierdaagsefeesten een extra kanaal om direct in contact te staan met haar bezoekers.

Nieuwe verdienmodellen

Een unieke database van bezoekers voor o.a. het creëren van nieuwe commerciële mogelijkheden met partners en sponsoren.

Meer weten?

Wil je meer informatie over deze casus? Neem gerust contact op met Niels van Heesch.

Timo Hooyen

Timo Hooyen

Digital & data projectmanager

timohooyen@techonomy.nl

+31 (0)6 10 15 18 56

Niels van Heesch

Niels van Heesch

Business manager digital marketing

nielsvanheesch@techonomy.nl

+31 (0)6 22 22 51 17