Slimme segmentatie

Ontdek het verborgen potentieel in jouw klantenbestand

De uitdaging

Een van de meest relevante segmentatie strategieën is het segmenteren op basis van aankoopgedrag. Zonder deze inzichten is het bepalen van de juiste boodschap en het juiste moment om jouw klant tot een gewenste actie te bewegen niet optimaal.

Door klanten te segmenteren op basis van aankoopgedrag — zoals de bezoekfrequentie, de meest recente interactie en de gemiddelde bestelwaarde — krijg je inzicht in de verschillende type klanten en de waarde van elke klantgroep. Zo kan gericht worden gekozen welke segmenten - van loyale klanten tot bijna-slapers - de meeste aandacht zouden moeten krijgen en welke boodschap en moment de grootste kans op de gewenste actie hebben.

We laten je zien hoe het slim opdelen van jouw klanten in segmenten, direct bijdraagt aan effectievere inzet van marketing campagnes en duurzame klantgroei.

Sectoren head - 2024_01_31_TECHONOMY_LIFESTYLE5612 1-min

De aanpak

Onze RFM (Recency, Frequency, Monetary) analyse geeft je snel en helder inzicht in het gedrag en de waarde van je klanten. Op basis van recentheid, frequentie en geldwaarde verdelen we je klantenbestand in vaste segmenten. Deze structuur is universeel toepasbaar, maar de groottes en samenstelling zijn uniek voor elk bedrijf.

Met behulp van machine learning valideren we de segmentatie op jouw data. Zo weet je zeker dat de indeling passend én relevant is.

Visualisatie RFM

Slim segmenteren

Op basis van bewezen datamodellen en de context uit jouw processen, verdelen wij de klantendatabase in relevante klantgroepen. Het in één oogopslag inzichtelijk hebben van deze klantgroepen helpt sturing te geven aan het formuleren van gerichte en gepersonaliseerde marketing campagnes die aansluiten op de fase waar een klant zich in bevindt.

Deze segmenten zijn uitermate geschikt om automatisch bij te houden en te targetten in je marketing automation software.

Scherm_afbeelding 2025-04-28 om 09.12.06

Uitkomst

Dankzij deze diepgaande segmentatie volg je een reeks concrete acties die direct bijdragen aan een hogere klantbetrokkenheid en omzet. Bijvoorbeeld:

  • Heractiveer bijna-slapers
    Klanten die 4 maanden inactief zijn, ontvangen automatisch een e-mail met een persoonlijke kortingscode.
  • Krijg inzicht in jouw klantverdeling
    30% van je klanten is inactief (Hibernating) en slechts 10% behoren tot de Champions — tijd voor actie.
  • Stuur content op het juiste moment
    Als klanten gemiddeld elke 6 weken terugkeren, stuur je net daarvoor een relevante reminder of aanbeveling.
  • Versterk klantloyaliteit
    Champions krijgen vroege toegang tot nieuwe collecties of korting op hun favoriete producten.
Cross-system automation

Alle voordelen op een rij

Gerichte segmentatie & personalisatie – Benadering op het juiste moment met relevante content en aanbiedingen.
Retentie & heractivatie – Herken wie dreigt af te haken en win ze terug met datagedreven acties
Efficiënter marketingbudget – Investeer in klantgroepen met de hoogste waarde en impact.
Inzicht dat stuurt – Zie in één oogopslag hoe je klantenbestand is opgebouwd en waar groeikansen liggen.

Benieuwd waar de kansen binnen jouw klantenbestand liggen?
Neem gerust contact op met Daan Luttik of Christine van der Elst en ontdek het met een persoonlijke klantanalyse.

Daan Luttik

Daan Luttik

CTO

daanluttik@techonomy.nl

+31 (0)6 83 90 60 39

Christine van der Elst

Christine van der Elst

Data Scientist

christinevanderelst@techonomy.nl