Gun je kind judo - Judobond

Met Olympisch Kampioen en Judo boegbeeld Mark Huizinga als gezicht van de campagne werd in mei 2021 de campagne ‘Gun je kind Judo’ groots gelanceerd.

De uitdaging

Corona heeft een enorme impact gehad op het aantal leden bij sportbonden. Zo ook bij de Judobond. Waar de bond voor de pandemie nog 36.000 leden had, was dit begin 2021 gedaald naar 30.000 leden. Meer dan voldoende reden om met versoepeling van de maatregelen in de lente van 2021 een wervingscampagne op te zetten.

Al jaren geldt judo als een sport die kinderen op een brede manier kennis laat maken met lichamelijke opvoeding en verbeterd bij de motorische ontwikkeling. Om dit, juist nu, midden in een corona pandemie extra onder de aandacht te brengen en een boost te geven aan de leden van de judobond bedachten ontwikkelde we samen met Touche Sportmarketing: Gun je kind Judo!

De oplossing

Met Olympisch Kampioen en Judo boegbeeld Mark Huizinga als gezicht van de campagne werd in mei 2021 de campagne ‘Gun je kind Judo’ groots gelanceerd. Precies op het moment dat de versoepelingen voor de (binnen)sport werd aangekondigd. Doel van de campagne was om zoveel mogelijk Nederlandse ouders warm te maken voor de judosport en judo zo op het netvlies van Nederland te krijgen. Om dit te realiseren hebben we het volgende ontwikkeld:

  • In actieve samenwerking met 600 clubs hebben we 100.000 proeflessen beschikbaar gesteld om kinderen kennis te laten maken met de sport.
  • Om ouders en clubs aan elkaar te koppelen ontwikkelde we gunjekindjudo.nl, waarop je via een clubfinder direct een vereniging in de buurt kon vinden.
  • In de belevingswereld van kinderen en in lijn van Judo ontwikkelde we een unieke huisstijl met vier karakters. Deze stonden alle voor een belangrijke element in de bijdrage die Judo levert in de ontwikkeling van kinderen: stoer, slim, sterk en sociaal.
  • De huisstijl werd doorvertaald naar promotiematerialen voor fysiek (bij clubs) en digitaal (social media) gebruik.
  • Er werd een toolkit met daarin fysieke en digitale promotiematerialen ontwikkeld om clubs optimaal te ondersteunen en faciliteren. Daarbij organiseerde we informatieavonden om clubs opweg te helpen met communicatie via de eigen kanalen en lokale media
  • Als laatste ontwikkelde we een pr-strategie om de campagne maximaal, via lokale en landelijke media onder de aandacht te brengen.
gun je kind judo JBN_Poster_A4

De resultaten

Met een item in RTL nieuws, interviews op landelijke radio en aandacht in diverse landelijke en lokale kranten was de lancering een groot succes. In oktober 2021 verscheen daarom onderstaande bericht op de website van de bond:

In mei 2021 is Judo Bond Nederland de campagne Gun je kind judo gestart waarin we samen met Olympisch kampioen Mark Huizinga het belang van judo voor de jongste jeugd benadrukken. Sinds de lancering van de campagne hebben wij ontzettend veel berichten via clubkanalen voorbij zien komen. Wij zijn dankbaar en trots op het gegeven dat leraren en clubs hebben bijgedragen aan deze sterke kick-off. De boodschap is mede dankzij de clubs verre van onopgemerkt gebleven. Zo zijn er niet alleen bij de clubs veel nieuwe leden aangemeld. Ook de JBN ziet al vier maanden een groei in het ledenaantal!

Daarnaast ontving de JBN vanuit European Judo Union een eervolle vermelding van de campagne en werd het als voorbeeld gedeeld voor andere bonden.

Vervolg

Met de resultaten van de campagne in 2021 heeft Judo Bond Nederland besloten de campagne een structureel vervolg te geven in 2022. Mede dankzij de campagne ziet de JBN voor het eerst in jaren namelijk een constante ledengroei. Om deze lijn door te zetten en de impact verder te vergroten heeft BouwGarant zich aangesloten bij het initiatief.

In de nieuwe campagne borduren we voort op de campagne van 2021 en gaan we een aantal situaties uit het dagelijkse leven combineren met Judo. Dit om te laten zien welke voordelen het heeft als een kind een judo achtergrond heeft. Als eerste komt het veilig rollen vallen aan bod. De andere thema’s worden over 2022 uitgerold.

Meer weten?

Wil je meer informatie over deze casus? Neem gerust contact op met Damian François of Tomas Overhof.

Damian François

Damian François

Business director

damianfrancois@techonomy.nl

06 - 57885934

Tomas Overhof

Tomas Overhof

Digital campaign specialist

tomasoverhof@techonomy.nl

06 - 48454455