Highlights en learnings van drie dagen IEG Chicago!

Van 18 tot 20 maart vond hét IEG World 2019 in Chicago plaats. Een congres met een fantastische line-up met bedrijven als Amazon Sports, Burger King, Chicago Bulls, PSG en Twitch. Check hier alle highlights en learnings van drie dagen IEG.

Van 18 tot 20 maart vond hét sponsorcongres ter wereld plaats: IEG World 2019 in Chicago. Een congres met een fantastische line-up met sprekers en workshops van bedrijven als Amazon Sports, Burger King, Vogue, AB InBev, Chicago Bulls, PSG en Twitch. Collega Damian was aanwezig en deelt hieronder zijn highlights en learnings van drie dagen IEG.


Whopper detour

Global Chief Marketing Feranco Machado van Burger King opende maandag het congres met een aantal prachtige activaties waarmee zij de afgelopen jaren hun omzet in VS flink hebben doen stijgen. Een van de mooiste was wel de Whopper Detour.

De Whopper Detour ging als volgt. Eerst moest je de Burger King app downloaden op je telefoon. Vervolgens ging je naar een Mac Donalds vestiging toe en opende je de app. Zodra je binnen een straal van 200 meter van de Mac Donalds was, was het mogelijk een korting te unlocken in de app. Met deze korting kon je vervolgens bij de dichtstbijzijnde Burger King een ‘whopper for a penny’ kopen. Deze campagne zorgde voor 1.5 miljoen app downloads in 9 dagen en een totaal bereik van 3.3 miljard views!

De belangrijkste boodschap uit het verhaal van Feranco Machado voor mij was “the biggest risk is not taking any risk”. Omdat we een overload aan content op ons afkrijgen, is gewone marketing niet meer goed genoeg. Je moet dus bang zijn bij het uitvoeren van een campagne, bang voor het resultaat, bang dat het fout gaat. Want als je niet bang bent, dan ga je het verschil niet maken.



Millennials & GenZ

Het wordt de grootste en meeste diverse generatie: GenZ. En dat we daar iets mee moeten, werd tijdens het congres wel heel duidelijk. Een generatie die opzoek is naar de experience. En niet alleen digitaal, want offline shoppen, heeft bij deze generatie de voorkeur boven online shoppen en het aantal festival bezoeken onder deze generatie blijft maar stijgen. Ze willen ergens bij horen, onderdeel zijn van de community, maar vooral niet in een hokje gestopt worden.

Relevantie speelt hierin een cruciale rol. DoSomething gaf twee prachtige voorbeelden van hoe je met het inzetten van de juiste influencers relevantie creëert en daarmee resultaat bereikt.

Influence, but use the right influencer

‘You have to meet them, where they are’ was de boodschap van Mary Noel, Director DoSomething Strategic. Het gaat er dus niet alleen om, om op het juiste kanaal te zijn, het gaat erom ze op dat platform op de juiste manier te benaderen. Een mooi voorbeeld hiervan is een wervingscampagne waarin ze gebruik maakte van twee influencers. De een kennen we allemaal, Adam Levine van Maroon 5 met miljoenen volgers. De ander, Jovan. Met 125k volgers op Twitter, 24.6k op Instagram en 4.7k op YouTube had Jovan in cijfers een beduidend minder bereik dan Adam. Beide vertelde de boodschap, in hun eigen stijl en via hun eigen platform. Het resultaat? De campagne van Jovan had 300 keer meer inschrijvingen dan die van Adam.

Swabchallenge

Het tweede voorbeeld van Mary Noel ging over het koppelen van influencers aan een maatschappelijke uitdaging. In Amerika is 70% van de kankerpatiënten die een levensreddende beenmergtransplantatie nodig hebben, voor de donatie afhankelijk van een compleet onbekende. Maar niet iedereen heeft dezelfde kans om een donor match te vinden. Blanke Amerikanen hebben de grootste kans om een match te vinden (77%), terwijl zwarte patiënten slechts een kans van 23% hebben.

Omdat de meest succesvolle transplantaties komen van mensen van 18-44 jaar ontwikkelde DoSomething samen met broers Ayo & Teo de #swabchallenge. De broers uit Michigan staan bekend om hun hit ‘Rolex’ en danste onder andere in clips van Usher en Chris Brown. Op hun Instagram account (Ayo met 2.1 miljoen en Teo met 3 miljoen) deelde ze een dansvideo met daarin de ‘swab’ beweging en riepen ze hun volgers op om donateur te worden. Door deze campagne zijn er inmiddels meer dan 15.000 personen geweest die zich hebben geregistreerd en inmiddels samen al 168 levens hebben gered!

Losing together, winning together

Centraal in het congres stond ‘the experience’. En of deze nu digitaal of live is, het gaat om de experience. Als merk moet je onderdeel zijn van deze experience en fans hier onderdeel van uit laten maken. Een prachtig voorbeeld hiervan werd gegeven Joao Chueri, VP Consumer Connections van Anheuser-Busch InBev. Joao gaf vijf tips die bijdragen aan het krijgen van de attentie van fans.

Een van die vijf tips was ‘be hyper local’. Als je de attentie van je fans wilt en hiermee de engagement aan wil gaan, is lokaal aanwezig zijn extreem belangrijk. Fans vinden het namelijk belangrijk wat er op lokaal niveau in de buurt gebeurd. Joao vertelde het droevige verhaal van de Cleveland Browns, die al 19 wedstrijden op een rij (500 dagen) niet hadden gewonnen. Daarom plaatste Bud Light in diverse kroegen in Cleveland koelkasten, vol met bier. Op iedere koelkast zat een groot slot, en als de Browns zouden winnen, ging het slot open en kreeg iedereen gratis Bud Light! Het resultaat? Check onderstaande video.

Kortom…

We krijgen dagelijks een enorme hoeveelheid content op ons af. Hierdoor is het voor merken steeds moeilijker om op te vallen. Kies daarom niet voor gemiddeld, maar ‘go big, or go home’. Creëer een unieke, maar relevante experience, blur daarin online en offline én maak je fans onderdeel van de experience. Neem je geen risico of is je campagne niet relevant? Dan is de kans heel groot dat deze eindigt in de ‘content mountain’.

So… disrupt, collaborate, innovate, blur and be relevant!

Branches waarin we werken: