Ziggo Sport

In deze case ligt een uitgekiende datastrategie ten grondslag aan de ultieme persoonlijke digitale sportbeleving op Ziggo Sport. Of je nou Formule 1, basketbal, voetbal, golf of tennisliefhebber bent; het Ziggo Sport platform is altijd op jouw interesses afgestemd.

Personalisatie is 'always on'

In samenwerking met Ziggo Sport is er een ‘always on’ strategie ontwikkeld. Middels dagelijkse afstemming zijn we in staat om de profielen te verrijken met interesses als favoriete sport, competitie en club. Op basis van deze interesses krijgen fans specifieke content in hun interessegebied uitgeserveerd op de kanalen van Ziggo Sport, via sociale media en gepersonaliseerde e-mails.

Database verrijking: wat is jouw favoriete sport?

Na het leggen van de juiste technische marketing- en data infrastructuur onder de kanalen van Ziggo Sport schoten de tellers ‘in het rood’. Door een dagelijkse productie en distributie van een divers aanbod aan sportcontent en een actieve social media strategie komen er dagelijks duizenden mensen op de platformen van Ziggo Sport. Door de enorme toestroom aan bezoekers van de platformen bouwt Ziggo Sport aan de grootste database van sportfans in Nederland. Middels een nauwe samenwerking met de redactie van Ziggo Sport en het technische en campagneteam van TDE, die naast de bouw en ontwikkeling van de Ziggo Sport platformen verantwoordelijk is voor social advertising, leren we de bezoekers elke dag beter kennen.

Datamanagement en content recommendations

Met bijna 4,5 miljoen unieke profielen in de database is de kwaliteit en management van de database van groot belang. Daarom bestaat het Techonomy-team niet enkel uit digitale strategen en marketeers, maar ook uit data scientists die de kwaliteit van de database waarborgen en inzichten opdoen om processen te automatiseren, te optimaliseren en campagnes op te voeren. Daarbij worden slimme technieken toegepast om personalisatie op de kanalen van Ziggo Sport te automatiseren. Middels content recommendations wordt er op diverse plekken op de website van Ziggo Sport content uitgeserveerde op basis van o.a. persoonlijke interesse, actualiteit en populariteit.

Formule 1 naar Nederland?

Het was zaterdagochtend, tegen 09:00 uur. De telefoon ging. Rob van Gameren daagde die ochtend via Twitter Ziggo Sport uit om een petitie op te starten om de Formule 1 naar Nederland te halen. Inmiddels was het Ziggo Sport team al druk bezig met de ontwikkeling van een speciale website. We koppelde het datasysteem van Ziggo Sport aan f1naarnederland.nl en richtte relevante en gepersonaliseerde campagnes in op ziggosport.nl om mensen attent te maken op de petitie.

Aan het begin van de middag stond alles live en tekende de eerste 10.000 fans de petitie van Rob. De rest van het weekend werd er nauw samengewerkt met het team van TDE, Triple Double, Ziggo Sport en Ziggo. Er werden offline activaties bedacht, maar ook werd de petitie verder aangejaagd via BN’ers, media en advertising. Dankzij een uitgekiende mediastrategie haalde de petitie alle landelijke dagbladen, Formule 1 sites, Radio 538, Radio 1, Radio 2, Hart van Nederland en Laat op 1. Door de combinatie van deze ‘traditionele media’, de activatie via influencers, de bezoekers op Ziggo Sport en social media campagnes tekenen uiteindelijk ruim 170.000 mensen de petitie. En uiteraard werd alles geregistreerd en vastgelegd in de database.

Naast de koppeling van de datasystemen, het beheer van de data en het aanjagen van de petitie hielden we de tekenaars van de petitie op de hoogte, riepen we ze op hun netwerk te betrekken en deelde we de video van Rob, die de petitie uiteindelijk aanbod bij Formula One Management (FOM) in London via e-mails. Aan het einde van de actie ontvingen de tekenaars een mail met de video van Rob uit London, maar liefst 46,4% opende deze e-mail. Een percentage dat ver boven het gemiddelde openingspercentage van e-mailing ligt.

Wat deden we nog meer?

Branches waarin we werken: