Vitesse

In een korte periode is Vitesse in staat geweest om de organisatie klaar te stomen om de ultieme experience voor fans & partners te realiseren. Door gebruik te maken van de juiste technologieën en een gepersonaliseerde aanpak steeg de verkoop van seizoenskaarten aanzienlijk.

The best in class digital experience

Vitesse heeft in 2017 het voornemen een digitale strategie te ontwikkelen om 'The best in class digital experience' voor Vitesse fans & partners te realiseren. Het uiteindelijke doel hiervan is om de digitale marketing performance naar een toonaangevend niveau te brengen en zodoende op verschillende fronten inkomsten rond het voetbalbedrijf en de fans te vergroten. In samenwerking met Vitesse heeft Techonomy een digitale strategie ontwikkeld waarin de ultieme ervaring op het gebied van voetbal en fans, aangedreven door de allerbeste mensen en technologie, centraal staat. Hierin heeft Techonomy niet alleen ondersteunt bij het ontwikkelen van de strategische roadmap maar ook bij de implementatie en uitvoering van digitale trajecten.

+20%

In verkoop van match by match tickets

+8%

Verhoging van verlengde seizoenkaarten

360°C

Profielen van fans

The Marketing Technology Stack

Om het gewenste digitaal model te realiseren zijn de processen, software en digitale kanalen slimmer ingericht. Een digitaal ecosysteem waarbij IT systemen en (marketing) applicaties met elkaar communiceren en elkaar voorzien van de juiste informatie vormt hierbij de basis.

Het slimme ontwerp en de onderlinge verbinding hiertussen wordt de marketingstack genoemd. Dit is het ecosysteem van oplossingen waarin communicatie, conversie, transacties en services zijn samengebracht.

Er is in kaart gebracht vanuit welke databronnen gegevens de Vitesse organisatie instromen, in welke databases en systemen dit komt en hoe dit met elkaar communiceert. Maar ook welke data nog ontbreekt om de Vitesse fan goed te kunnen servicen.

Ook is er gekeken welke applicaties Vitesse nog nodig heeft om het digitale marketingproces te kunnen managen. Alle geïmplementeerde oplossingen zijn modulair en beschikbaar via de cloud. Dat betekent dat de oplossingen schaalbaar zijn en steeds verder uit te bouwen.

Get to know your fans

Vitesse zocht naar een wijze om de Vitesse fan beter in kaart te brengen om zodoende relevanter te communiceren met de fan. In samenwerking met Techonomy is er een digitaal ecosysteem ingericht om data over de Vitesse fan te verzamelen, ontwikkelen, onder te brengen in bestaande marketingprocessen en te exploiteren voor nieuwe verdienmodellen.

Middels een koppeling tussen een customer data platform en de digitale platforms van Vitesse is het mogelijk geworden om real-time data te verzamelen van de individuele Vitesse fan. Denk aan gegevens op basis van identiteit (naam, e-mail, woonplaats, etc.), gedrag (bezochte wedstrijden, activiteit voorafgaand aan de wedstrijd, etc) en interesses (favoriete speler, merchandise items, etc). Door te investeren in fanbase marketing wordt de ‘onbekende’ fan een ‘bekende’ fan. Het analyseren van deze nieuwe stroom aan data schept mogelijkheden om klantprofielen op te bouwen en de doelgroep nauwkeurig te segmenteren.

The ultimate fan experience

Een database met informatie over voorkeuren en interesses van fans geeft grote mogelijkheden voor marketing & sales. Op basis van klantprofielen kunnen Vitesse fans gepersonaliseerd bedient worden. In samenwerking met Vitesse heeft Techonomy datagedreven marketing campagnes opgezet. Specifieke aandachtsgebieden zijn hierbij; het verbeteren van het customer service proces en het verhogen van de conversie op single ticket sales, single business seat sales en merchandise sales.

Door online gedrag te combineren met CRM-informatie werd bepaald welke campagne het meest relevant was voor de bezoeker. Bijvoorbeeld, als een vader met kinderen interesse toont in wedstrijdtickets voor de wedstrijd vs Heracles Almelo, werd hij gewezen op een gezinsaanbieding middels een gepersonaliseerd contentblok op de website. Het aanbieden van de meest geschikte cross- en upsell-campagne heeft de conversie op www.vitesse.nl in een aantal funnels vertienvoudigd.

Om fans van een betere service te voorzien is het dataplatform gekoppeld aan de nieuwe social media management tool (Falcon) en Customer Service tool (Zendesk) van Vitesse. Hierdoor is de klantenservice medewerker in staat om eenvoudig het fanprofiel op te roepen en zodoende de fan snel van dienst te zijn. Tevens biedt dit nieuwe verkoopkansen voor de klantenservice medewerker. Als bijvoorbeeld in het fanprofiel naar voren komt dat de fan interesse heeft getoond in het verlengen van zijn/haar seizoenkaart, kan de klantenservice medewerker hier attent op inspelen.


Scoring goals

Een van de eerste projecten die Techonomy en Vitesse samen hebben opgepakt, is het opzetten van een gepersonaliseerde campagne voor de verkoop van seizoenkaarten (seizoen 2018/2019). Op basis van behavioral targeting heeft Vitesse haar marketingcampagnes en website relevanter gemaakt voor individuele bezoekers. En met succes: de verkoop van seizoenkaarten steeg met ruim 8% ten opzichte van het seizoen 2017/2018, waarin Vitesse de bekerfinale won. En de conversieratio van individuele campagnes steeg door een datagedreven aanpak in sommige gevallen met ruim 50%!

Wat deden we nog meer?

Branches waarin we werken: