Partnership met Team Jumbo-Visma

Uitdaging

Team Jumbo-Visma is een van de grootste, bekendste en meest succesvolle sportteams in Nederland. Met bijna een half miljoen wielerfans en vijftigduizend schaatsfans op Instagram is Team Jumbo-Visma een echt sportbrand en beschikt het over een flinke achterban. Maar hoe kunnen we meer te weten komen over onze wieler- en schaatsfans waardoor we zowel voor onze fans als voor onze partners persoonlijker en relevanter kunnen worden? Was de vraag die begin 2018 bij Team Jumbo-Visma werd gesteld.

Daar kwamen wij om de hoek kijken! Het werd het startpunt van een fijne en succesvolle samenwerking, waarbij het streven altijd is geweest om naast de prestaties op de fiets of op de schaatsbaan ook digitaal het beste sportteam ter wereld te maken.

Oplossing

Om dit te kunnen bewerkstelligen hebben we in eerste instantie samen met Team Jumbo-Visma een digitale strategie uitgeschreven. Het doel van deze strategie was om wieler- en schaatsfans op een digitale en interactieve manier bij het team te betrekken, ze beter te leren kennen en vervolgens de relatie met deze fans verder te verstevigen.

Op basis van actualiteiten rondom het team, de renners, partners en de sportkalender ontwikkelen we hiervoor samen met Team Jumbo-Visma jaarlijkse diverse campagnes die leiden tot interactie met de doelgroep of het bereiken van nieuwe fans. Denk hierbij aan campagnes rond de grote rondes zoals de Tour de France of de Giro, maar ook aan het inspelen op trends als bijvoorbeeld de toename van fietsers in Nederland en het bouwen van een band met deze doelgroep. Het contactmoment met de fans zorgt ervoor dat het team de fans beter leert kennen, waarna de ploeg door middel diverse marketing automations nog relevanter en persoonlijker met de fans kan communiceren. Denk hierbij een aan automatisch verstuurde attentie op een verjaardag of een automatisch gegeneerd persoonlijk aanbod uit de webshop op basis eerder gekochte producten.

jumbo visma phone4

Oplossing

Verder ondersteunen we het team op het gebied van het uitzetten van winacties, het ontwikkelen van e-mailcampagnes, het monitoren en publiceren van campagnes op social media, digitale ondersteuning tijdens piekmomenten, het ontwikkelen van campagnes die direct moeten leiden tot hogere conversie en het verder verrijken van de fanbase. 

Ten slotte ondersteunen we Team Jumbo-Visma ook met een aantal marketing development werkzaamheden. Dit zijn met name werkzaamheden als SEO optimalisaties, SEA campagnes en de uitbreiding van de webshop naar marketplaces. Maar denk ook aan werkzaamheden waar digitaal iets nieuws ontwikkeld moet worden, zoals nieuwe automation flows, technische verbeteringen in de webshop, optimalisatie in messaging of het gebruik van google shopping. Door zowel onze kennis van de beste digitale marketingoplossingen als onze kennis van de e-commerce business zijn we bijvoorbeeld instaat om hele gerichte en succesvolle campagnes voor de Team Jumbo-Visma webshop te voeren.

ipad mockup2

Resultaten

Een voorbeeld waar deze drie onderdelen succesvol samen kwamen is de Tour de Kans-campagne. Door de corona maatregelen in de zomer van 2020 was het voor fans niet mogelijk om hun favoriete wielerwedstrijd van dichtbij te volgen. Daarom ontwikkelde we samen met Jumbo een digitaal concept om toch het Tour de France-gevoel in huis te halen. Drieëntwintig dagen lang kon men door middel van een digitale Tour deelnemen aan verschillende games zoals het rad van fortuin, memory, snake en diverse quizzen. Door het spelen van games, maakte je dagelijks kans op fantastische prijzen aangeboden door diverse partners. Denk daarbij aan prijzen zoals tickets voor de Grand Prix van Zandvoort, een skiweekend naar Oostenrijk, Jumbo cadeaukaarten, de fiets van Primož Roglič en Gazelle e-bikes. De gemiddelde deelnemer deed meer dan zeven keer mee en in totaal werd er maar liefst 13.700 uur aan games gespeeld. In totaal werden er in 23 dagen ook meer dan 1.038.000 e-mails verstuurd. Niet alleen om deelnemers te bedanken en te voorzien van relevante content, maar ook om dagelijks te herinneren aan een nieuwe game. 

De Tour de Kans campagne was zo succesvol dat deze in 2021 opnieuw werd uitgevoerd en dient nog altijd als een voorbeeld voor het ontwikkelen van nieuwe campagnes. 

Bij het ontwikkelen van de digitale strategie was de belangrijkste uitdaging om een beter beeld te krijgen van de Team Jumbo-Visma-fan, deze relatie verder te onderhouden en nieuwe fans te binden. De huidige cijfers laten zien dat sinds de start in 2019 de e-maildatabase is verachtvoudigd, er nu nog beter zicht is op de belangrijkste interesses/voorkeuren van duizenden fans en zowel de online volgers, websitebezoekers als de webshop omzet substantieel zijn gegroeid.

Meer weten?

Wil je meer informatie over deze casus, creatieve activaties en verrijking van je database? Neem gerust contact op met Mike Mulders of Damian François.

Kirsten de Rover

Kirsten de Rover

Digital marketing lead

kirstenderover@techonomy.nl

+31 (0)6 23 69 19 33

Damian François

Damian François

CEO

damianfrancois@techonomy.nl

+31 (0)6 57 88 59 34