Sport Innovatie Congres

Velen kijken er jaarlijks naar uit. De samenkomst van het grootste netwerk rondom sport en innovatie in Nederland: het Sport Innovatie Congres. In 2019 vond de 16e editie plaats, de organisatie was in handen van het Cluster Sports & Technology en Sportinnovator.

Hét sportinnovatie congres van Nederland!

7 oktober 2019. Op het Sport Innovatie Congres waren ruim 300 professionals aanwezig op de slimste vierkante kilometer ter wereld: de High Tech Campus in Eindhoven. Het was alweer editie nummer 16 van dit geweldige evenement. De organisatie was in handen van het Cluster Sports & Technology en Sportinnovator met als thema ‘connecting business, sports & vitality’.

Vier pijlers

Als je naar ontwikkelingen rondom sportinnovatie in Nederland kijkt, zijn het eigenlijk altijd de vier zelfde pijlers die bij elkaar komen: Prominenten van overheden, kennisinstellingen, het bedrijfsleven en uit de sportwereld. Ligt er een goed idee op het gebied van sportinnovatie? Dan kunnen overheden subsidiëren, zullen kennisinstellingen onderzoek doen en zorgen het bedrijfsleven en de sportwereld ervoor dat een idee op de markt komt.

De uitdaging

Daarom is het van belang dat de vier componenten samenkomen. Dat gebeurt op het Sport Innovatie Congres, waar belangrijke stakeholders van deze pijlers bij elkaar komen. Bij die samenkomst draait het vooral om netwerken. Vanuit die netwerkbijeenkomsten ontstaan prachtige ideeën en projecten. Niet alleen voor de topsport, maar ook voor de brede samenleving: van landelijk bekende sportverenigingen tot de lokale voetbalclub.

De uitdaging
De aanpak

De aanpak

Content en campagne

Twee belangrijke onderdelen van onze dienstverlening zijn contentproductie en campagne. Laten we met contentproductie beginnen: voor het Sport Innovatie Congres ontwikkelden we een passende huisstijl die we vertaalden naar alle digitale domeinen: de website, sociale media en app. Zo ontwikkelden we een event website met daarop alle informatie over het event: het verhaal, de doelgroep, het programma, de sprekers en de registratie. Vanuit deze website ontwikkelden we diverse digitale campagnes die er uiteindelijk voor zorgden dat de hele zaal vol zat.

Digitale campagneflow in drietal fases

Met de huisstijl en de inrichting van de digitale kanalen stond het fundament om actief campagne te gaan voeren. Hierbij werken we met een zeer gedetailleerde planning die onderverdeeld is in drie fases.

In de eerste fase ging het om het zo veel mogelijk bereik creëren in de potentiële doelgroep en om deze bekend te maken met het evenement. Door samen te werken met partnerorganisaties, diverse mediapartijen en de eigen database in te zetten zijn we in staat om gericht met de doelgroep in contact te komen. Met de kennis van de doelgroep en het verrijken van die kennis tijdens het campagneproces werd er in de tweede fase verdere segmentatie toegepast. De content werd hierop aangepast om met de juiste boodschap de verschillende segmenten te overtuigen om een ticket te kopen. In de laatste fase werd er FOMO gecreëerd (fear of missing out) en gecommuniceerd met het aantal bezoekers, de vertegenwoordiging van deze bezoekers en het resterend aantal tickets dat nog beschikbaar is.

Interactie via creatieve content en Close app

Om tijdens het congres direct in contact te staan met de bezoekers en interactie met hen te creëren is er gekozen om de Close app in te zetten. Naast informatie over de sprekers, het programma en de locatie ontvingen bezoekers voor, tijdens en na het congres via de app interessante achtergrondartikelen, videoberichten en informatie over het programma. Daarnaast kregen ze de mogelijkheid om hun mening te geven over het verloop van de dag.

Door professionele foto- en videografie in te zetten konden we ook na het congres het gewenste verhaal overbrengen aan de doelgroep. Verder hielden we ons bezig met het aanschrijven van persrelaties (o.a. VWS, NOS, BNR), de eigen kanalen van het Cluster Sports & Technology en Sportinnovator en met inzet van de database om de sfeer en het gewenste verhaal over te brengen aan de doelgroep.



Aftermovie

Na afloop van de succesvolle 16de editie van het Sport Innovatie Congres hebben we de dag samengevat in een mooie sfeerrapportage.

In de aftermovie komen onder andere dagvoorzitter Margreet Reijntjes en Bas van Rens (oprichter Truekintex en winnaar van Dutch Sports Innovation Award) aan het woord. Bekijk de volledige sfeerrapportage van het Sport Innovatie Congres door hiernaast op 'play' te drukken.

Resultaten

Met meer bezoekers dan ooit tevoren was het congres een groot succes. Door slimme inzet van sociale media tijdens het congres zijn we in staat geweest een enorm bereik te creëren en daarmee de gewenste impact te realiseren.


> +25%

Meer bezoekers dan vorige editie

> -44%

Reductie kosten per interactie op social media advertenties

Wilt u meer informatie over deze casus, neem dan contact op met Damian François via damianfrancois@sportscloud.nl of via 06-57885934.

Branches waarin we werken: