ClubCollect

Inmiddels werkt ClubCollect voor meer dan 1.400 verenigingen in Nederland. Om zowel nationaal als internationaal verder te groeien klopte ClubCollect bij ons aan met een wens: het creëren van een digitaler lead- en salesproces voor een schaalbaarder business model.

ClubCollect ging in een mum van tijd van een offline naar digitale sales strategie

Al voor meer dan 1.400 (dec. 2019) verenigingen in Nederland doet ClubCollect waar het goed in is. Het bedrijf ondersteunt verenigingen bij hun financiële administratie en het beheer daarvan. Het werven van nieuwe verenigingen gebeurde voornamelijk via een offline werkwijze. Techonomy maakte de vertaalslag naar een digitale aanpak. Met succes én resultaat.

ClubCollect

Het managen van een vereniging geeft voldoening, maar kan daarnaast een gecompliceerde, stressvolle en tijdrovende klus zijn. Neem de administratieve en financiële tak; voor veel bestuurders een enorme last, maar wel een heel belangrijke. En dat is precies waar ClubCollect verenigingen de helpende hand biedt. Denk aan sportverenigingen, maar ook aan scholen en overheidsinstanties. Bekijk hieronder alvast de on-demand demovideo.

Al die verenigingen bereikte ClubCollect zoals gezegd met een offline strategie, met beperkte digitale ondersteuning om nieuwe verenigingen te werven. Het sales team van ClubCollect bestond uit ongeveer twintig arbeidskrachten. Hun manier van werken was weliswaar succesvol, maar niet schaalbaar. En precies daar zit het probleem dat we hebben aangepakt.



De uitdaging

Dat kan op de korte termijn prima werken, zeker wanneer blijkt dat veel verenigingen interesse hebben in je dienst. Maar als je wil groeien als bedrijf, moet die digitale vertaalslag er vroeg of laat komen. Veel potentieel geïnteresseerde verenigingen zijn via de telefoon niet of slecht bereikbaar. Die groep dient dus op een andere manier bereikt te worden. Verder kunnen we digitaal op voorhand al veel beter inzichtelijk maken of een vereniging potentieel interesse heeft of niet. Dat werkt veel efficiënter dan wanneer iedere vereniging afzonderlijk telefonisch gebeld wordt. Via de data die digitaal beschikbaar is, kun je veel gerichter te werk gaan.

De rol van data

De vraag voor Techonomy was helder: hoe geven we ClubCollect inzicht in hun potentiële klantenbestand? En hoe kan dat met een duurzaam en schaalbaar model? Een interessant vraagstuk waar we mee aan de slag zijn gegaan. We begonnen met een analyse van het huidige salesproces: hoe gaat een salesmedewerker te werk, welke stappen zet hij? Dat hebben we tegenover de vraag gezet hoe dat er digitaal uit zou kunnen zien. Eén van de conclusies was dat het zaak is om al eerder in het proces in kaart te krijgen welke bedrijven mogelijk geïnteresseerd zouden zijn in ClubCollect. Om daar antwoord op te krijgen, was data nodig.

De aanpak

Die data hebben we gekregen door mensen te verleiden om online hun gegevens achter te laten. We vroegen om persoonsgegevens, maar ook om specifiekere zaken. Door die data te bundelen kregen we antwoord op een belangrijke vraag: in principe vallen alle verenigingen binnen de doelgroep, maar welke zijn nou mogelijk geïnteresseerd in ClubCollect en in welke mate? Door de marketingsoftware (Leadfeeder en Hotjar) die geïmplementeerd is, kon ClubCollect bijvoorbeeld zien welke verenigingen al eens op de prijzenpagina, of op de aanvraagpagina zijn geweest. Als je dat weet als salesmedewerker, kun je veel gerichter en efficiënter benaderen.

De volgende stap: een website 2.0

Met die kennis, lag de volgende stap om de hoek. Met behulp van Techonomy was ClubCollect in staat om de website veel beter in te richten. Uiteindelijk was het grote doel om verenigingen te verleiden om een demo aan te vragen. Door onder meer een chatfunctie en de marketingtool Intercom toe te voegen, hebben we daaraan bijgedragen. En ook daarin was de rol van data leidend. Mensen die in een eerder stadium op de prijslijst gekeken hebben op de website, zullen sneller in een chatvenster terechtkomen dan mensen die de site voor het eerst bezoeken. Dat werkt allemaal geautomatiseerd via gedrag-gebaseerde triggers: de software ‘onthoudt’ je gedrag op de website en speelt daarop in.

Kijkje in de keuken

Wanneer blijkt dat een organisatie écht geïnteresseerd is, is het tijd voor een kijkje in de keuken. Het bedrijf krijgt een on demand demo video te zien over de inhoud van ClubCollect. Juist, de video die eerder in dit artikel te zien is. Als je op de website van ClubCollect komt, zie je een mooi verhaal over het product. Maar je kunt nergens zien: hoe werkt die tool dan? En is het wat voor mij? Daarom hebben we een demo video gecreëerd die in de laatste fase van de leadfunnel kan worden ingezet om de klant te overtuigen. De klant krijgt zo al een goed, helder beeld.”

De kracht van Techonomy

De case van ClubCollect, illustreert de kracht van digitalisering in een notendop. In twee maanden tijd heeft ClubCollect 18% meer demo-aanvragen gegenereerd. Simpelweg door het proces digitaal en geautomatiseerd in te richten. Daarnaast heeft de leadgeneratie tool Leadfeeder ervoor gezorgd dat circa 250 nieuwe verenigingen die eerder nog niet zichtbaar waren, nu ook in de database van ClubCollect zitten.

Resultaten

+ 250

nieuw geïdentificeerde leads in de eerste twee maanden

+ 18%

meer fysieke demo aanvragen

Wilt u meer informatie over deze casus, neem dan contact op met Tom van den Boom via tomvandenboom@techonomy.nl of via 06-33383419.

Branches waarin we werken: