ClubCollect

ClubCollect werkt voor meer dan 1.400 (dec. 2019) verenigingen in Nederland. Om zowel nationaal als internationaal verder te groeien klopte ClubCollect bij ons aan met een wens: het creëren van een digitaal lead- en salesproces voor een schaalbaar business model.

Digitalisering van het sales- en leadproces van ClubCollect

Het managen van een vereniging geeft voldoening, maar kan daarnaast een gecompliceerde, stressvolle en tijdrovende klus zijn. Het vereist rekening houden met meerdere stakeholders en omgaan met uitdagende situaties, zoals teruglopende inkomsten, het werven van vrijwilligers en lage betrokkenheid van leden. ClubCollect gelooft dat al deze situaties terug te leiden zijn naar dat wat we de hartslag van de vereniging noemen: financiële gezondheid. ClubCollect ondersteunt daarom verenigingen sinds 2013 met hun financiën. ClubCollect garandeert probleemloze facturatie en inning van gelden.

De uitdaging

ClubCollect werkt voor meer dan 1.400 verenigingen (dec. 2019) in Nederland. Om zowel nationaal als internationaal verder te groeien klopte ClubCollect bij ons aan met een wens: het creëren van een digitaal lead- en salesproces voor een schaalbaar business model.

Wij gingen de uitdaging aan. Voordat we begonnen met verschillende optimalisaties deden we eerst een uitgebreide analyse van het salesproces.

De uitdaging
De aanpak

De aanpak

Analyse van het digitale salesproces

Om beter inzicht te krijgen in de verschillende stappen van de salesfunnel is Hotjar geïmplementeerd. Door de inzet van heatmaps, customer recordings en feedback in combinatie met Google Analytics data, kregen we een beter beeld van de verschillende stappen in de salesfunnel van ClubCollect. Zo brachten we verschillende afhaakmomenten en pijnpunten in kaart.

Op basis van deze analyse en data verbeterden we het proces voor het aanvragen van een demo. Hierdoor werd het een stuk makkelijker om een demo van ClubCollect in te plannen en werden geïnteresseerden geautomatiseerd via e-mailcampagnes opgevolgd.

Verhoging van leadgeneratie middels een online chat(bot) en slimme tools

Voor ClubCollect is het van belang om potentiële klanten zo vroeg mogelijk in de salesfunnel te registreren. Om dit waar te maken hebben we Leadfeeder geïmplementeerd. Hiermee worden organisaties die geïnteresseerd zijn in de producten van ClubCollect herkend op het moment dat ze op de website komen en gerankt op kwaliteit middels lead scoring. Door de tool te koppelen met de eigen databronnen van ClubCollect wordt het sales team continu gevoed met hoogwaardige potentials en leads.


Tevens is middels de implementatie van een online chatbot een extra mogelijkheid gecreëerd om leads eerder te laten registreren en geautomatiseerd te verleiden tot het boeken van een demo. Dit doen we middels een slimme chatfunctie op de website van ClubCollect welke geactiveerd wordt op basis van het gedrag dat een websitebezoeker op dat moment laat zien.

Creatie van een on-demand demo video

Voor ClubCollect is het inplannen van een fysieke demo door leads het belangrijkste conversiepunt in het salesproces. Wanneer het dus gaat om het verleiden van geïnteresseerden in een fysieke demo, dan mag een online on-demand demo van de twee producten (facturatiesoftware en ledenadministratie) niet ontbreken. We hebben samen met ClubCollect het creatieve concept, de uitwerking en de opname van twee on-demand demo video’s gerealiseerd. Deze worden nu ingezet om verenigingen in 3 à 4 minuten kennis te laten maken met de twee producten en ze te enthousiasmeren om een fysieke demo in te plannen. Dit heeft geresulteerd in meer kwalitatieve demo aanvragen en eerdere registratie van leads.

Resultaten

De eerste belangrijke stappen in het digitaliseren van het lead- en salesproces van ClubCollect, met als uitgangspunt: meer hoogwaardige kwalitatieve leads voor het sales team en een efficiëntieslag voor het marketing team.

+ 250

nieuw geïdentificeerde leads in de eerste twee maanden

+ 18%

meer fysieke demo aanvragen

Wilt u meer informatie over deze casus, neem dan contact op met Tom van den Boom via tomvandenboom@techonomy.nl of via 06-33383419.

Branches waarin we werken: